2-3 gange hurtigere betaling i kantinen med SmartBetaling
I Viborg Kommune har de indført kontantløs SmartBetaling på mange betalingssteder
Det giver borgerne og ansatte en række fordele, som er beskrevet i casen om Viborg Kommune. Men der er ét område, hvor det kontantfri betalingssystem sparer samtlige ansatte på Viborg Rådhus for mange timer – kantinen.
På Viborg Rådhus åbner kantinen kl. 11.30, der er to kasser, og der er ca. 700 ansatte, som skal igennem. Mange er der, lige når kantinen åbner. Den tid, du står i kø, går fra din frokostpause, så det har stor betydning for den daglige trivsel, at det går hurtigst muligt at komme på plads med maden.
Du vælger din mad, vejer bakken og betaler. Indtil maj 2022 har du både kunne betale med MobilePay og SmartBetaling. SmartBetaling er koblet op på dit medarbejderkort, som du scanner, når du bruger det som betalingsmiddel. Betaler du med MobilePay, får du oplyst beløbet fra kassen, swiper og betaler.
Hvor stor er forskellen på de to kontantløse betalingssystemer?
Det spørgsmål stillede Viborg Kommune sig selv og besluttede sig for at teste det.
På en tilfældig hverdag fik hun lukket for MobilePay betaling i den ene kasse. Ved at sammenligne de to køer og ekspeditionstiden kom hun frem til, at det gik 2,5-3 gange hurtigere, når medarbejderne brugte SmartBetaling fremfor MobilePay. Nu kan man kun bruge SmartBetaling i kantinen på Viborg Rådhus.
I praksis er det personalekortet, som de ansatte har i forvejen, der også benyttes til kontantløs betaling.
Via en app kan de tjekke deres saldo, se transaktionerne og sætte flere penge på – alt sammen uden at skulle holde styr på et ekstra kort eller mobilen.
SmartBetaling var ikke Viborg Kommunes første erfaring med et kontantfrit betalingssystem, men det forrige var rigtig dyrt for dem og både gav tekniske og lovmæssige problemer. Det var enkelt at overføre oplysningerne til SmartBetaling, og nu bruges det til alle kommunens salgssteder.